Her beş kişiden biri yaşamının belirli dönemlerinde sırt ağrısıyla karşı karşıya kalır. Her yaş grubunda ortaya çıkabilen bu durum, hayat kalitesini düşürmekle birlikte önemli hastalıkların da belirtisi olabilir.

Pek çok rahatsızlıkta olduğu gibi, sırt ağrısında da erken teşhis çok önemli. Kas incinmesi gibi basit bir nedenle ya da kalp hastalıkları gibi ciddi bir sağlık sorunuyla birlikte görülebilir.
Sırt ağrısı, sırtımızda bulunan omurganın iki yanındaki kasların gerilmesiyle oluşur. Bu durumun en büyük nedeni, strestir. Normalde C harfine benzeyen boyun omurgası düzleşir, omuz ve sırta giden sinirlerin çıkışları daralır ve sinirler baskı altında kalır. Sonucunda sırt kasları gerilir ve ağrı oluşmaya başlar. Kasların uzun süre gergin halde kalması, fibrozit adı verilen kas topaklarına neden olur. Yorgunluk, ağır kaldırma ve klimaya maruz kalma gibi tetikleyici etkenlere bağlı olarak da sırt ağrısı olur. Bazı kişilerde kambur duruş başlayabilir. Özellikle masa başı çalışanlarda sık görülen sırt ağrısına, ‘miyofasiyal ağrı sendromu’ denir.

Kalp, akciğer ve safra kesesi hastalıkları da sırt ağrısına neden olabilir. Özellikle omuzlardan kaburgaların bitimine kadar ağrı hissedilir. Boyun fıtığı da bölge olarak sırta yakın olması nedeniyle ağrıya neden olabilir. Bunun yanı sıra kireçlenmeler de nedenler arasındadır. Bu ağrıya kolda güç kaybı ve uyuşukluk eşlik ediyorsa, boyun fıtığı habercisi olabilir.

Yumuşak doku romatizması olan fibromiyalji, sırt ağrısı belirtileriyle kendini gösterir. Kadınlarda daha sık görülür. Yorgunluk, şişkinlik, depresyon ve stresle sırt ağrıları yoğun şekilde hissedilebilir.

Omurga eğriliği anlamına gelen skolyoz, özellikle gelişme çağındaki hastalarda yoğun şekilde sırt ağrısına neden olabilir. Hastanın şikayetleri bilgisayar karşısında artarken, dinlenmeyle hafifleyen niteliktedir. Skolyoz, erken dönemde teşhis ve tedavi gerektiren ciddi bir rahatsızlıktır.

Daha çok kadınlarda görülen osteoporozda sırt ağrısı, sırt kemiklerinde kırılma ve buna bağlı olarak boy kısalması görülebilir. Ağrı ve hassasiyet şiddetli olabilir. Kamburluğu önlemek için ilaç tedavisine ek olarak, sırt kaslarını geliştirici egzersizler tavsiye edilir.

Diğer hastalıklar:

  1. Gece uykudan uyandıran ağrılarla romatizmal hastalıklar ve eklem şişmelerinde görülebilir.
  2. Kürek kemiğine vuran sırt ağrıları, kalp krizinin belirtisi olabilir.
  3. Ankilozan spondilitde isimli hastalık, daha çok ergenlikte görülmekle birlikte, sabah tutukluğu ve sırt ağrısına neden olabilir.
  4. Sinir uçlarının iltihaplanması anlamına gelen zona da kendini sırt ağrısıyla gösterebilir.

Sebebi nedir?

Sırt ağrısının sürekli devam ettiği durumlar, mutlaka ciddiye alınmalıdır. Altı aydan uzun sürmesi veya sırtta yaralanma ya da zedelenme olması halinde bazı tetkiklerin yapılması çok önemlidir. Bunun için kan tahlili, ultrasonografi, bilgisayarlı tomografi ve MR gibi görüntüleme tekniklerinden faydalanılır.

Bu süreçte çeşitli ağrı kesiciler ve kas gevşeticilerden faydalanılabilir. Farklı hastalıklardan kaynaklanan sırt ağrısını erken evrede yakalamak için takip edilmeli ve gerekli tetkikler yapılmadır.

Ne yapılmalı?

Sırt ağrısına iyi gelen bazı yöntemleri deneyerek ve rutin alışkanlıklarınızı değiştirerek sırt ağrılarınızı hafifletebilirsiniz. Bunun dışında,

  • Uzun süren ağrılarda mutlaka uzman bir doktora başvurulması gerekir.
  • İdeal kilonuza ulaşın ve sağlıklı beslenin.
  • Düzenli egzersiz yaparak, sırt kaslarınızı güçlendirin.
  • Dik yürümeye ve oturmaya özen gösterin.
  • Kilonuzla uyumlu sertlikte ve ortopedik yataklarda yatın.
  • Kadınlar, göğüslerini destekleyen sütyenler kullanmalı.
  • Ağır sırt ve kol çantası taşınmamalı.
  • D vitamininizi doktor kontrolünde normal seviyelere yükseltin.

Bu egzersizleri unutmayın!

Sırt ağrıları için egzersiz yapmak, hem ağrıları hafifletir hem de sırt kaslarınızı gevşetip, güçlendirerek, yeni ağrıların oluşmasını önlemeye yardımcı olur. Isınma ve gevşeme hareketlerinin ardından, bu egzersizleri uygulayabilirsiniz:

  • Kapı çerçevesinde ayakta olup, çerçevenin üzerinden destek alarak öne doğru esneyin.
  • Sandalyede otururken ellerinizi başınızın arkasında birleştirin ve geriye doğru esneyerek tavana bakın.
  • Sırtınızı duvara yaslayın ve dirseklerinizle bilekleriniz duvara temas edecek şekilde kollarınızı açın. Kollarınızı duvarla temasınızı kesmeden yukarı kaldırıp, indirin.
  • Kürek kemiklerinizi beş saniye boyunca birbirine yaklaştırıp, gevşetin.
  • Yüzüstü uzanın ve göğsünüzün altına bir yastık alın. Kollarınızı iki yana açın, başparmağınızı tavana doğru dikin ve kollarınızı yukarı kaldırıp, indirin.
  • Zemine oturun ve ayaklarınızı uzatın. Bacaklarınızı yanlardan tutun ve başınızı göbeğinize doğru eğin. Sonrasında da bu pozisyonda kollarınızı yukarı kaldırıp, indirin.
  • Zeminde el ve dizlerinizin üzerinde durun. Karın kaslarınızı kasarak omurganızı düzleştirin. Karnınızı gevşetmeden sol kolunuzu öne doğru, sağ ayağınızı arkaya doğru uzatın. Sonra sağ kol ve sol ayakla da aynı işlemi tekrarlayın.